Snel herstel Burnout (online)

Wachttijden extreem hoog

Voordat ik iets vertel over de mogelijkheid om burn-out gerelateerde klachten efficiënt en snel te behandelen, zoom ik eerst graag in op de lange wachttijden voor mensen met stress-gerelateerde klachten. De wachttijd is gemiddeld 8 weken en zal tijdens de Coronacrisis vermoedelijk nog verder oplopen. Dit heeft ernstige gevolgen voor het herstel van werknemers. Het herstel duurt langer en de kwaliteit van het herstel zal slechter zijn. Snel werken aan herstel is dus uitermate belangrijk. Dit scheelt veel geld en ook leed.

Online mogelijkheden

Als medewerker 8 weken moet wachten op hulp is dit op alle vlakken onwenselijk. Aangezien het krijgen van burnout-gerelateerde klachten redelijk voorspelbaar is en de uitdagingen veelal overeenkomen, bestaan er goede mogelijkheden om een online training of coaching te volgen. De drempel voor het volgen van een online programma is laag en kan vanaf dag 1 ingezet worden. De verhalen van werknemers die stress ervaren of minder lekke in hun vel zitten zijn heel divers. Maar toch is alles terug te herleiden naar een aantal hoofdthema’s. Deze hoofdthema’s vormen de basis van een uitgebreid trainingsprogramma dat ingezet kan worden bij stressgerelateerde klachten of burn-out medewerkers. Hieronder beschrijf ik de hoofdthema’s en daaraan gekoppeld de modules van het online programma.

Burn-out gerelateerde klachten ontstaan door hoge uitdagingen in 1 of meer van ondergenoemde factoren.

  1. Persoonlijkheid (o.a. perfectionisme, hoog verantwoordelijkheidsgevoel, doorzetter, negatief of onzeker ingesteld, te zorgzaam)
  2. Stress in de privésituatie (o.a. ziekte of overlijden van dierbare, scheiding, ruzie, financiële zorgen, maar ook leuke dingen zoals verhuizing, trouwen, komst van een baby, dagelijkse kleinere irritaties)
  3. Stress op het werk (o.a. hoge werkdruk, weinig autonomie, onduidelijke rol of verwachting, slechte communicatie of juist kleinere dagelijkse irritaties)

Onbalans in 1 van de drie elementen heeft een minder schadelijk effect dan wanneer er in alle elementen onbalans ontstaat. Vaak zie ik een combinatie of mix van factoren die leidt tot stress of zelfs een burn-out.

Een analyse van vele begeleidingstrajecten, geeft duidelijk inzicht in het ontstaan van een burn-out. Daarnaast is het ook vrij helder wat een waardevolle bijdrage kan leveren in het herstel of zelfs in het voorkomen van een burn-out. Alle inzichten heb ik vertaald naar onderstaande bouwstenen. De drie categorieën ‘persoonlijkheid, stress privé en stress op het werk’ zijn meegenomen, maar er zijn ook bouwstenen aan toegevoegd.

De 7 bouwstenen in vogelvlucht:

Bouwsteen 1 Mindset

Het leven is niet wat je overkomt, maar hoe jij ermee omgaat. Een juiste mindset zorgt ervoor dat je durft en kunt veranderen en dat jij leiderschap neemt over je leven. Eerst wordt er gewerkt aan de veranderings-mindset. Mensen voelen op een gegeven moment dat ze dingen doen die slecht zijn voor hun stresslevel. Toch gaan ze liever op dezelfde manier door. Veiligheid, voorspelbaarheid of controle kunnen hierin meespelen. Het is belangrijk dat iemand aan de start van de training de commitment aangaat om echt te veranderen. Ook komt het instellen van een positieve mindset aan bod. Tips en gerichte acties die bij deze bouwsteen horen, helpen om te focussen op die dingen die er echt toe doen en waar iemand energie van krijgt.

Bouwsteen 2 Energie

Met een gezonde portie energie, kun je de hele wereld aan. Bij een burn-out is de energie echt op, maar ik merk überhaupt dat bij veel vrouwen de energie laag is. Hierdoor is het lastig om inzichten om te zetten naar verandering. Werken aan een gezond energie level is belangrijke stap. Ik geef veel achtergrondinformatie en tips om de energie te vergroten. Deze bouwsteen reikt veel verder dan het in kaart brengen van energiegevers en -nemers. We gaan aan de slag met HET fundament van de energiehuishouding!

Bouwsteen 3 Persoonlijkheid en stress

Hoe stressbestendig ben jij? Persoonlijkheid zegt niet alleen heel veel over hoe je omgaat met stress (jouw stress-hantering). Het zegt ook veel over hoe je omgaat met jezelf en met jouw eigen behoeften. Vind je ‘de klus klaren’ belangrijker dan het inlassen van pauzes? Moet het altijd meer of beter of mag het ook af en toe iets minder? Voel je je verantwoordelijk voor alles en iedereen of ben je prima in staat om de verantwoordelijkheid bij een ander te laten? Je leert meer over jouw persoonlijkheid en hoe jij omgaat met stress en welke invloed dit heeft. Je leert andere manieren om effectiever te reageren en te acteren, waardoor je stressniveau daalt.

Bouwsteen 4 & 5 Situatie werk en situatie privé 

Stress kan zich voordoen in het werk of in de privé situatie.  Het kan ook zo zijn dat er stressoren in de werk- én privésituatie zijn. Het is heel belangrijk om exact te weten, wat of wie de grootste stressbronnen zijn. In deze bouwsteen ontdek je niet alleen wat exact stress oplevert maar je leert ook hoe jij met andere stress-hanteringsstrategieën veel meer invloed op jouw situatie kunt uitoefenen. Hierdoor vergroot je jouw stress-bestendigheid.   

Bouwsteen 6 Balans

Bij het onderzoeken van deze bouwsteen komen alle voorgaande bouwstenen samen en wordt het steeds helderder hoe je in balans komt en blijft. De tips en inzichten m.b.t. de vorige bouwstenen stellen je in staat om bewustere keuzes te maken die passen bij de persoonlijkheid en de huidige situatie. Nu alleen nog zorgen dat je deze inzichten en acties scherp houdt. De laatste bouwsteen is een belangrijk hulpmiddel hierbij.

Bouwsteen 7 Plan van aanpak

Je kunt vol vertrouwen de toekomst tegemoet doordat je precies weet wat je te doen staat. Het is tijd om concrete acties te formuleren naar aanleiding van alle tips en inzichten m.b.t. de eerdere bouwstenen. Deze acties vormen een mooie samenvatting van hoe jij je leven vanaf nu wilt gaan vormgeven. Dit plan houdt je scherp en maakt het eenvoudiger om op ‘het goede pad’ te blijven. 

Hoe verder?

Denk je bij het lezen van de drie elementen die een burn-out veroorzaken of bij de 7 bouwstenen…”Ja dit gaat over 1 van mijn medewerkers”? Lees dan het uitgebreide ebook dat je gratis kunt downloaden via http://bit.ly/ebook-uit-je-burnout-in-7-stappen of neem direct contact op via agathe@agathehania.nl of in het commentaar hieronder. Ik ga graag het gesprek aan over hoe dit programma voor jullie organisatie kan bijdragen aan een spoedig herstel.

Geef een antwoord

Expeditie Werkplezier

Gratis ebook

Gratis en vooral praktisch ebook, die de 7 stappen beschrijft naar een energiek en comfortabel leven waarin jouw prioriteiten glashelder zijn.

Ik geef tools op maat voor vrouwelijke professionals zodat zij een uitdagende baan of onderneming kan combineren met haar gezin zonder dat zij zichzelf voorbij loopt.

Over Agathe

Agathe Hania is psycholoog en stresscoach die de vrouwelijke professional begeleidt om een uitdagende baan/onderneming te combineren met haar gezin.

Agathe ging van relaxte psychologiestudente, richting een burn-out moeder waarna ze transformeerde naar een ondernemende moeder die haar leven comfortabel vormgeeft. Lees het verhaal over Agathe.


© Agathe Hania  | KVK 123455  |  BTW NL123456B01  | Algemene Voorwaarden  |  Disclaimer  |  Privacyverklaring  |  Cookiebeleid  |  Contact