Hoe word ik assertief zonder bot over te komen?

Goed en slecht nieuws

Als mensen me vragen of je kunt leren om assertiever te zijn dan heb ik goed en slecht nieuws. Het goede nieuws is, dat je zeker bepaalde technieken kunt aanleren om assertiever te reageren. Wat veel moeilijker is, is de achtergrond of de oorzaak waarom je niet assertief bent te veranderen. In dit blog belicht ik 1 aspect van assertiviteit en dat is “grenzen aangeven” of nog specifieker “nee zeggen”. Iedereen kan namelijk “nee” zeggen. Zeg het maar eens hardop voor jezelf. Zie je….easy! Dat is natuurlijk heel flauw, maar dat geeft wel aan dat dit niet het probleem is. Er ligt veel meer achter. Ik zal dit uitleggen aan de hand van de Ijsberg van Mc Clelland.

Verschil tussen doen, denken en willen
Doen

Boven de waterlijn zie je staan “wat doe je?” Dit is zichtbaar voor jezelf en voor anderen. Het gaat hier om bijvoorbeeld de vaardigheid om “nee” te zeggen. Iedereen die kan praten kan dit zeggen. Nu gaan we een laagje dieper. Wat maakt nou dat het toch moeilijk voor je kan zijn om “nee” te zeggen of om je eigen grens aan te geven?

Denken

Dan komen we bij het middelste deel van de ijsberg. Onder de waterlijn speelt er van alles dat invloed kan uitoefenen op jouw mate van assertiviteit. Neem bijvoorbeeld normen en waarden, dat zijn dingen die jij belangrijk vindt. Voorbeelden van waarden zijn dat je een goede relatie belangrijk vindt of dat je het belangrijk vindt om ambitieus en professioneel te zijn. Ook overtuigingen spelen een belangrijke rol, zoals de overtuiging dat jouw baan of een eventuele promotie op het spel staat als je net een paar keer te vaak jouw grenzen aangeeft of dat jouw collega’s jou niet meer mogen als je “nee” zegt. Deze normen, waarden en overtuigingen maken het voor jou extra lastig om daadwerkelijk die grens aan te geven.

Willen

Onderaan de ijsberg zien we nog meer zaken die onze assertiviteit beïnvloeden. Deze hebben te maken met jouw persoonlijkheid en jouw drijfveren. Het kan zijn dat het niet in jouw aard ligt om heel assertief te zijn. Dit is iets wat je niet heel eenvoudig kunt veranderen, maar door je bewust te zijn van alle factoren die meespelen in dit assertiviteitsproces, kun je wel makkelijker vaste patronen doorbreken.

Conclusie

Realiseer je wat het voor jou nu zo lastig maakt om “nee” te zeggen. Houd duidelijk voor ogen dat je altijd een keuze hebt, maar dat jouw keuze beïnvloed wordt door allerlei factoren onder de waterlijn. Sta even stil bij een verzoek wat je krijgt en overweeg of dit verzoek binnen jouw grenzen valt of eigenlijk over jouw eigen grens heen gaat. Een extra aandachtspunt hierbij is: jouw gedachten zijn pijlsnel. Op het moment dat je een verzoek krijgt om hulp te bieden of extra werk te doen, dan schieten al jouw waarden en overtuigingen pijlsnel door jouw hoofd, waardoor als een soort automatisme een “ja, is goed” uit jouw mond klinkt. Wanneer je aangeeft dat je er later op terug komt (dit kan over 5 minuten zijn of de volgende dag of…..) dan kun je jouw gedachtengang even rustig onderzoeken. Vervolgens kun je een weloverwogen keuze maken of je al dan niet gehoor geeft aan dit verzoek.

Wil je nog beter leren hoe je assertiever kunt worden? Hoe je grenzen aan geeft, maar ook waardoor het zo lastig is? Als je onvoldoende assertief bent of te weinig jouw grenzen aangeeft, kan dit spanning opleveren. Als je merkt dat je teveel stress ervaart, dan heeft dit vaak nog meer redenen. Kort samengevat wordt stress veroorzaakt door 1 of meerdere van onderstaande factoren:

  • Stress/spanningen of teveel te doen in in jouw privéleven;
  • Stress, te hoge werkdruk in jouw werk;
  • Jouw persoonlijkheid (hoog verantwoordelijkheidsgevoel, doorzetter, perfectionist, moeite met grenzen aangeven etc. etc…

In dit ebook lees je er alles over. Speciaal voor werkende moeders omdat jij tegen andere dilemma’s aanloopt dan vrouwen zonder kinderen of mannen ;-). Download snel dit gratis ebook en zet vandaag nog de eerste stappen naar meer assertiviteit en rust in je leven.

Geef een reactie

Expeditie Werkplezier

Gratis ebook

Gratis en vooral praktisch ebook, die de 7 stappen beschrijft naar een energiek en comfortabel leven waarin jouw prioriteiten glashelder zijn.

Ik geef tools op maat voor vrouwelijke professionals zodat zij een uitdagende baan of onderneming kan combineren met haar gezin zonder dat zij zichzelf voorbij loopt.

Over Agathe

Agathe Hania is psycholoog en stresscoach die de vrouwelijke professional begeleidt om een uitdagende baan/onderneming te combineren met haar gezin.

Agathe ging van relaxte psychologiestudente, richting een burn-out moeder waarna ze transformeerde naar een ondernemende moeder die haar leven comfortabel vormgeeft. Lees het verhaal over Agathe.


© Agathe Hania  | KVK 123455  |  BTW NL123456B01  | Algemene Voorwaarden  |  Disclaimer  |  Privacyverklaring  |  Cookiebeleid  |  Contact