Druk zijn is trendy, maar…

Druk zijn is trendy, maar vinden we deze trend nog wel leuk? Hoe komt het toch dat we altijd maar druk druk druk zijn. We komen de dag al rennend door. Snel ontbijten, snel kinderen naar school, en hup richting het werk. Daar ligt een stapel werk dus snel een bak koffie en aan de slag. Pauze slaan we maar even over vandaag, want daar is geen tijd voor. We overleven de dag door continu op scherp te staan en flink gas te geven en op die manier zoveel mogelijk werk weg te werken. Aan het einde van de dag hetzelfde ritueel maar dan in omgekeerde volgorde. Kinderen ophalen, naar huis rijden en eten koken. En in de avond is het dan eindelijk tijd om even te ontladen of te ontspannen…Of toch niet?

Waar kies jij voor

Hoe zou het zijn als het gevoel van overleven plaats maakt voor een gevoel van (be)leven. Soms moet je onder ogen zien dat het noodzakelijk is om resoluut uit de ratrace te stappen. Even een pas op de plaats maken om overzicht te creëren. Hierdoor krijg je weer rust in je hoofd om helder na te denken waar jij je aandacht op wilt richten. Sta jij, als werkende moeder, voldoende stil bij wat je uit het leven wilt halen? Bepaal jijzelf waarmee je druk bent of laat je je meeslepen in een denderende trein en zie je wel waar je aan het eind van de dag staat? Heel eerlijk….soms is het best fijn om de waan van de dag te laten bepalen wat je gaat doen. Maarrrr…tijd is kostbaar dus bepaal liever zelf wat jij met die tijd zou willen doen.

Wat als je 2 bonus-uren per dag krijgt

Ik zou je kunnen vragen wat je zou doen als je 2 uur extra tijd zou hebben op een dag. Deze vraag is echter niet realistisch. En als het wel zou kunnen, zou je waarschijnlijk ook die tijd invullen met net zo hard doorjakkeren. Ik zei het al: “Tijd is kostbaar”. Tijd is er maar 1 keer. Het komt en gaat voorbij. Het is dus mega belangrijk dat je de juiste keuzes maakt als het gaat om een goede invulling van jouw tijd. Als je hier nauwelijks bij stilstaat en altijd maar doordendert, ligt een burn-out op de loer.

Heb je een kort lontje en plof je ’s avonds moe op de bank? Voel je je gespannen of heb je vaak last van vage klachten, vraag jezelf dan het volgende af:

  • Doe ik nog de juiste dingen? Of;
  • Doe ik de dingen nog op de juiste manier?

Zit je op dit moment thuis met een burn-out of heb je 1 van de bovenstaande vragen met “nee” beantwoord, dan heb ik een heel waardevol (gratis) ebook voor jou geschreven. Een ebook met een stappenplan om zo snel mogelijk de eerste stappen naar een gelukkiger en waardevoller leven (he bah, dat klinkt een beetje eng ;-)) te zetten.

Voordat je besluit om je kostbare tijd te besteden aan dit ebook, is het handig dat je eerst de samenvatting leest. Deze samenvatting kun je hieronder lezen. Denk je “yesss….dit gaat absoluut over mij”? Download dan pas het ebook. Als je het niet herkent of van tevoren weet dat je er niets mee gaat doen, stop dan de tijd in andere dingen ;-). Think smart, act clever.

Fundament voor een meer ontspannen en gelukkig leven

Elke keer weer als ik vrouwen begeleid die (bijna) burn-out zijn geraakt, zie ik dat dit fundament wankel was. Deze vrouwen hebben het druk-zijn en het continu maar doorjakkeren te lang volgehouden. Ze hadden een kort lontje, voelden zich erg gespannen en hadden weinig energie. Ze waren alles behalve gelukkig. Ze wisten dat er iets moest veranderen, alleen wisten ze niet wat of hoe. Ik heb onderstaande 7 bouwstenen speciaal ontwikkeld voor ambitieuze moeders die werk en zorg voor kinderen combineren. Deze bouwstenen geven inzicht in hoe je kunt herstellen van een burn-out maar geven daarnaast duidelijke handvatten hoe je een burn-out kunt voorkomen.

In het ebook geef ik uitgebreid uitleg en tips m.b.t. elke bouwsteen. Ook stimuleer ik je te onderzoeken wat voor jou de juiste acties per bouwsteen zijn om stap voor stap de regie op je leven terug te krijgen. Voordat ik de bouwstenen uitleg wil ik kort mijn visie uitleggen welke drie elementen de kans op een burn-out vergroten. Deze drie elementen vormen de basis van het ebook.

3 elementen die een rol spelen bij burn-out

  1. Persoonlijkheid (o.a. perfectionisme, hoog verantwoordelijkheidsgevoel, doorzetter, negatief of onzeker ingesteld)
  2. Stress in de privésituatie (o.a. ziekte of overlijden van dierbare, scheiding, ruzie, financiële zorgen, maar ook leuke dingen zoals verhuizing, komst van een baby)
  3. Stress op het werk (o.a. hoge werkdruk, weinig autonomie, onduidelijke rol of verwachting)

Onbalans in 1 van de drie elementen heeft een minder schadelijk effect dan wanneer er in alle elementen onbalans ontstaat.

Situatieschets; Als jouw persoonlijkheid de kans op een burn-out vergroot, maar je hebt totaal geen stress thuis of op het werk dan is er niet zo veel aan de hand. Ben je een perfectionist dan geniet je ervan om je werk zo goed mogelijk uit te voeren. Wordt de werkdruk vervolgens hoger, dan heb je onvoldoende tijd om aan je eigen hoge standaard te voldoen. Dit geeft veel onrust en stress. Of als je onzeker bent over je eigen functioneren en er komt een reorganisatie aan. Dat is ook stressvol. Als je dan ook nog issues thuis hebt, dan wordt het pas echt ingewikkeld. Als de uitdagingen kort aanhouden, dan houd je het nog vol. Maar als je maanden achter elkaar te dealen krijgt met deze uitdagingen, dan zul je merken dat je energie steeds minder wordt. De kans op een burn-out wordt groter.

Het leven wordt steeds drukker en de werkdruk zal de komende jaren niet minder worden waarschijnlijk. Hoe kun je je staande houden of mocht je burn-out zijn geraakt….hoe kun je dan weer “veilig” op die rijdende trein stappen. Deze bouwstenen helpen je hierbij.

De 7 bouwstenen in vogelvlucht:

Bouwsteen 1 Mindset

Het leven is niet wat je overkomt, maar hoe jij ermee omgaat. Een juiste mindset zorgt ervoor dat je durft en kunt veranderen en dat jij leiderschap neemt over je leven. Naast het instellen van een veranderings-mindset komt ook het instellen van een positieve mindset aan bod. Tips en gerichte acties die bij deze bouwsteen horen, helpen jou om te focussen op die dingen die er voor jou echt toe doen en waar jij energie van krijgt. Ook zul je in staat zijn om de continue stroom aan piekergedachtes stop te zetten.

Bouwsteen 2 Energie

Met een gezonde portie energie, kun je de hele wereld aan. Bij een burn-out is de energie echt op, maar ik merk überhaupt dat bij veel vrouwen de energie laag is. Hierdoor is het lastig om inzichten om te zetten naar verandering. Werken aan een gezond energie level is belangrijke stap. Je krijgt veel tips om jouw energie te vergroten. Deze bouwsteen reikt iets verder dan het in kaart brengen van energiegevers en -nemers. Je gaat aan de slag met HET fundament van jouw energiehuishouding!

Bouwsteen 3 Persoonlijkheid en stress

Hoe stressbestendig ben jij? Jouw persoonlijkheid zegt niet alleen heel veel over hoe jij omgaat met stress (jouw stress-hantering). Het zegt ook veel over hoe jij omgaat met jezelf en met jouw eigen behoeften. Vind je ‘de klus klaren’ belangrijker dan het inlassen van pauzes? Moet het altijd meer of beter of mag het ook af en toe iets minder? Voel je je verantwoordelijk voor alles en iedereen of ben je prima in staat om de verantwoordelijkheid bij een ander te laten? Je leert meer over jouw persoonlijkheid en hoe jij omgaat met stress en welke invloed dit heeft. Je leert andere manieren om effectiever te reageren en te acteren, waardoor je stressniveau daalt.

Bouwsteen 4 & 5 Situatie werk en situatie privé 

Stress kan zich voordoen in het werk of in de privé situatie.  Het kan ook zo zijn dat er stressoren in de werk- én privésituatie zijn. Het is heel belangrijk om exact te weten, wat of wie jouw grootste stressbronnen zijn. In deze bouwsteen ontdek je niet alleen wat exact stress oplevert maar je leert ook hoe jij met andere stress-hanteringsstrategieën veel meer invloed op jouw situatie kunt uitoefenen. Hierdoor vergroot je jouw stress-bestendigheid.   

Bouwsteen 6 Balans

Bij het onderzoeken van deze bouwsteen komen alle voorgaande bouwstenen samen en wordt het steeds helderder hoe jij in balans komt en blijft. De tips en inzichten m.b.t. de vorige bouwstenen stellen je in staat om bewustere keuzes te maken die passen bij jouw persoonlijkheid en jouw huidige situatie. Nu alleen nog zorgen dat je deze inzichten en acties scherp houdt. De laatste bouwsteen is een belangrijk hulpmiddel hierbij.

Bouwsteen 7 Plan van aanpak

Je kunt vol vertrouwen de toekomst tegemoet doordat je precies weet wat je te doen staat. Het is tijd om concrete acties te formuleren naar aanleiding van alle tips en inzichten m.b.t. de eerdere bouwstenen. Deze acties vormen een mooie samenvatting van hoe jij je leven vanaf nu wilt gaan vormgeven. Dit plan houdt je scherp en maakt het eenvoudiger om op ‘het goede pad’ te blijven. 

Hoe verder?

Denk je bij het lezen van de drie elementen die een burn-out veroorzaken of bij de 7 bouwstenen…”Yessss….dit gaat over mij”? Lees dan het uitgebreide ebook dat je gratis kunt downloaden via http://bit.ly/ebook-uit-je-burnout-in-7-stappen

Geef een antwoord

Expeditie Werkplezier

Gratis ebook

Gratis en vooral praktisch ebook, die de 7 stappen beschrijft naar een energiek en comfortabel leven waarin jouw prioriteiten glashelder zijn.

Ik geef tools op maat voor vrouwelijke professionals zodat zij een uitdagende baan of onderneming kan combineren met haar gezin zonder dat zij zichzelf voorbij loopt.

Over Agathe

Agathe Hania is psycholoog en stresscoach die de vrouwelijke professional begeleidt om een uitdagende baan/onderneming te combineren met haar gezin.

Agathe ging van relaxte psychologiestudente, richting een burn-out moeder waarna ze transformeerde naar een ondernemende moeder die haar leven comfortabel vormgeeft. Lees het verhaal over Agathe.


© Agathe Hania  | KVK 123455  |  BTW NL123456B01  | Algemene Voorwaarden  |  Disclaimer  |  Privacyverklaring  |  Cookiebeleid  |  Contact