Impact van stress op energievoorraad

Chronische stress laat je batterij langzaam leeglopen

Als je een gebrek hebt aan energie is dat écht vervelend. Vaak is het een signaal dat er iets speelt. Dit signaal wordt lang niet altijd serieus genomen. Je energieniveau neemt onder invloed van stress meestal heel geleidelijk af, waardoor je het niet direct merkt. Met een druk leven en veel prikkels, ben je vaak al ‘gewend’ geraakt aan minder energie. Het lijkt er een beetje bij te horen. Ik leg graag uit hoe het proces van verminderde energie als gevolg van stress in zijn werk gaat.

Waar gaat het mis

Stress is van nature iets heel positiefs. Het stelt je in staat om jouw doelen te bereiken, om deadlines te halen. Stress zorgt ervoor dat je mooie dingen kunt realiseren. Ik kan hier nog heel veel over vertellen, maar voor dit moment wil ik me beperken tot de vraag waarom en wanneer stress kan omslaan naar iets negatiefs. 

Twee stofjes zijn betrokken in het rommelen in jouw energievoorraad. Adrenaline en cortisol zijn stresshormonen. Bij acute of kortstondige stress zijn deze stresshormonen heel waardevol. Bij langdurige stress kunnen ze ernstige schade aanrichten. Hoe gaan deze stresshormonen te werk?

Positieve effecten van adrenaline 

Adrenaline ziet erop toe dat we kunnen overleven. Het zorgt er onder andere voor dat we direct, in een fractie van een seconde kunnen reageren. Dit kan erg handig zijn als we snel in actie moeten komen of wanneer er gevaar dreigt. Adrenaline wordt ook aangemaakt wanneer het lichaam denkt dat het in gevaar is. Dit kan zijn als er plotseling een kind voor je auto oversteekt maar ook als je een spannende film kijkt. Op korte termijn is adrenaline prima, het helpt ons in stressvolle situaties. 

Negatieve effecten van adrenaline

Adrenaline wordt pas schadelijk wanneer het lichaam te lang in een stressvolle situatie verkeert. Dan wordt er namelijk beknibbeld op het onderhoud van jouw lichaam en geest. Alleen de belangrijkste lichaamsfuncties worden nog goed onderhouden. Alle organen die niet betrokken zijn bij ‘overleven’, worden in de ‘wachtfunctie’ gezet. Dit kan erg nare gevolgen geven voor het lichaam. Het gevaarlijke is dat je dit niet gelijk merkt!

Positieve effecten van cortisol

Cortisol maakt het mogelijk om een langere tijd alert te blijven. Om een langere periode het hoofd te bieden aan de bedreigende situatie die het lichaam ervaart. Niet alleen tijdens dat ene korte moment dat je voor de bus moet wegspringen, maar ook wanneer je een poosje op 110, misschien wel op 120% moet presteren.

Omdat cortisol je voorbereidt om langere tijd hard te kunnen werken en meer te kunnen presteren, verhoogt het je hartslag. Omdat je hartslag verhoogt, kan zuurstof sneller rondgepompt worden door je lichaam. Ook wordt daardoor de suikeropname in je spieren verhoogd. Door meer suiker in je bloed, krijgt je lichaam meer energie waardoor het weer meer kan presteren. Daarnaast verbetert cortisol je humeur en zodoende is het hele lichaam klaar om actie te ondernemen gedurende een langere tijd.

Negatieve effecten van cortisol

Wanneer jouw lichaam te lang stress ervaart, blijven de waarden van de cortisol te hoog. Je bloeddruk verhoogt, waardoor je meer kans hebt op problemen met je bloeddruk of zelfs je hart na een lange periode van stress. Veel mensen die lange tijd gespannen zijn, hebben last van hartkloppingen. Ze denken dat ze last hebben van hun hart, maar een hartfilmpje wijst vaak uit dat er lichamelijk niets aan de hand is. Je spieren spannen aan waardoor je last kan krijgen van pijnlijke spieren of zelfs spanningshoofdpijnen. De conclusie is dat stress pas schadelijke gevolgen heeft als het chronisch wordt en er geen hersteltijd wordt ingebouwd. Het lichaam blijft in de overlevingsmodus staan. Dit kost ontzettend veel energie. Er gaat meer energie uit dan dat er in komt en langzaam loopt je batterij leeg. En het gevaar is dat wanneer je energieniveau laag is dat je lichaam nog meer shotjes adrenaline en cortisol geeft om het toch maar vol te houden. Je belandt in de welbekende vicieuze cirkel….

Wat merk ik nu in de praktijk?

Wanneer je een langere tijd onder hoogspanning leeft of werkt, maakt je lichaam veel adrenaline en cortisol aan. De vraag “hoe overleef ik deze situatie”, is het enige waar het lichaam in deze periode mee bezig is. Je lichaam steekt geen energie meer in andere belangrijke lichaamsfuncties of -processen. Overleven is namelijk belangrijker dan bijvoorbeeld het onderhouden van je immuunsysteem, het verteren van jouw voeding, het reguleren van jouw lichaamstemperatuur of het onderhouden van jouw huid. 

Op korte termijn, merk je dit nog niet, maar op langere termijn kun je zeker gezondheidsklachten gaan ervaren. Wil je specifieker lezen wat de gevolgen zijn? Zie het artikel waarin de gezondheidsklachten beschreven worden die duiden op te hoge adrenaline- en cortisolspiegels.

Meer energie ervaren?

Wil je meer weten over stress en energie en hoe je dat ontspannen gevoel weer kunt ervaren? Ik hoor zoveel dezelfde redenen waarom vrouwen maar doorgaan en doorgaan op hun werk en vaak thuis ook nog op hetzelfde tempo. Kun jij je vinden in 1 van de volgende eigenschappen: hoog verantwoordelijkheidsgevoel, alles goed willen doen, doorzetter, behoefte aan erkenning, zorgen voor de ander? En zou je wel eens meer tijd en ruimte willen voor jezelf of voor echt leuke dingen? Dit kun je eenvoudiger creëren dan je misschien denkt. Bewustwording, simpele stappen die je elke dag kunt inzetten, helpen je om dat te bereiken. Ik wil je uitnodigen om het ebook speciaal voor werkende moeders te lezen, van werkdruk naar meer geluk.

Nog niet overtuigd? Dit is wat een aantal van mijn coachees zeiden na coaching op deze 7 gebieden. Op mijn website vind je de uitgebreidere reviews.

“IK BEN BLIJER, ENERGIEKER EN MEER GEFOCUST. IK KRIJG MEER GEDAAN OP EEN DAG EN DIT GEEFT VOLDOENING EN RUST.DIT STRAALT DIRECT DOOR NAAR MIJN GEZIN. KORTOM: WIN-WIN-WIN!”

“IK HEB DE TEUGELS VAN MIJN EIGEN LEVEN WEER IN HANDEN EN VOEL MET BETER DAN OOIT.” 

“AGATHE IS EEN COACH PUR SANG. IK HEB ABSOLUUT MEER INZICHT GEKREGEN IN MIJN GEDRAG, DRIJFVEREN EN IN MIJN VALKUILEN EN KAN NU VEEL BETER MIJN GRENZEN AANGEVEN EN BEWAKEN.” 

Het boek is te downloaden via deze link “in 7 stappen van werkdruk naar meer geluk”.

Ik wil je heel veel succes wensen en als ik iets voor je mag betekenen, hoor ik heel graag van je.

Geef een antwoord

Expeditie Werkplezier

Gratis ebook

Gratis en vooral praktisch ebook, die de 7 stappen beschrijft naar een energiek en comfortabel leven waarin jouw prioriteiten glashelder zijn.

Ik geef tools op maat voor vrouwelijke professionals zodat zij een uitdagende baan of onderneming kan combineren met haar gezin zonder dat zij zichzelf voorbij loopt.

Over Agathe

Agathe Hania is psycholoog en stresscoach die de vrouwelijke professional begeleidt om een uitdagende baan/onderneming te combineren met haar gezin.

Agathe ging van relaxte psychologiestudente, richting een burn-out moeder waarna ze transformeerde naar een ondernemende moeder die haar leven comfortabel vormgeeft. Lees het verhaal over Agathe.


© Agathe Hania  | KVK 123455  |  BTW NL123456B01  | Algemene Voorwaarden  |  Disclaimer  |  Privacyverklaring  |  Cookiebeleid  |  Contact